Witamina B12 oraz B5. Rola w organizmie.

3 Napisane przez - maj 17, 2019 - Suplementacja dla Wegan

Witamina B12 oraz B5 jest bez wątpienia podstawowym suplementem w przypadku stosowania diety roślinnej, ale dlaczego? Dowiedz się więcej.

Na początek, przypomnijmy kilka podstaw… Czym są witaminy z grupy B oraz dlaczego witamina B5, czy witamina B12 powinna znaleźć się w naszej codziennej suplementacji. O jej stosowaniu powinny pamiętać osoby na diecie roślinnej / wegańskiej.

Według definicji, witaminy są chemicznymi związkami organicznymi, o różnej budowie, które w odpowiednich ilościach warunkują przebieg procesów życiowych w naszym organizmie. Witaminy są składnikami egzogennymi, co oznacza, że nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć ich sam, więc to my powinniśmy dostarczyć je sobie wraz ze spożywanym pokarmem. Niestety w obecnych czasach dostępność witamin w pożywieniu jest ograniczona ze względu na sposób pozyskiwania, przechowywania, obróbki termicznej, itp. Z tego względu niezwykle ważnym jest, by zadbać o prawidłowy poziom witamin w naszym organizmie, więc tutaj z pomocą przychodzi nam suplementacja. 

Bardzo ważną grupą witamin, o której często na co dzień zapominamy, są witaminy z grupy B. Jest to grupa ważna zwłaszcza dla wegan i wegetarian, ponieważ najlepszym źródłem tych witamin w pożywieniu są produkty odzwierzęce, w tym głownie podroby oraz mięso. Witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie, co oznacza, że nie są one magazynowane (za wyjątkiem wit. B12) w organizmie oraz ich nadmiar wydalany jest wraz z moczem. 

Dlaczego witaminy z tej grupy są aż tak ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego? Przede wszystkim wspomniana powyżej grupa witamin warunkuje prawidłowe funkcjonowanie naszego układu nerwowego, a co za tym idzie – również i zdrowia oraz kondycji psychicznej. Co więcej, witaminy te uczestniczą w metabolizmie cukrów, tłuszczów, białek oraz odgrywają istotną rolę w gospodarce mineralnej. 

Witamina B5 – Ochrona skóry, ale również zapobieganie łysieniu.

Witamina B5 jest zbudowana z β-alaniny i kwasu pantoinowego.

Skupmy się zatem na konkretnych dwóch witaminach z tej grupy, których obecność warunkuje wiele ważnych procesów życiowych. Witamina B5, to tzw. kwas pantotenowy, którego aktywną biochemicznie postacią jest koenzym A. Bierze ona między innymi udział w syntezie kwasów tłuszczowych oraz innych przemian związanych z gospodarką energetyczną w organizmie, syntezie hormonów sterydowych, witamin A i D oraz cholesterolu [1]. Wpływa pozytywnie na skórę głowy – zapobiega łysieniu i siwieniu włosów oraz poprawia ogólną odporność organizmu. 

Co prawda awitaminoza związana z poziomem kwasu pantotenowego występuje dość rzadko, ale objawy jej niedoboru można zaobserwować już po kilkunastu dniach. Należą do nich: bóle głowy, bóle brzucha, zmęczenie, osłabienie, problemy z zasypianiem, mdłości, biegunki, wymioty, drgawki, utrudniona regeneracja oraz stan ogólnego niepokoju [2].

Produktami spożywczymi bogatymi w witaminę B5 są głównie wątroba, drożdże piekarskie, grzyby, kalafior, ale i jaja kurze oraz soja. Nie zaobserwowano szkodliwego wpływu tej witaminy na organizm ludzki, nawet przy suplementacji doustnej w dawce 10 g/dobę [1]. Przebadana dawka śmiertelna dla szczurów to 1,68g/kg m.c., ale do tej pory nie określono dawki śmiertelnej dla człowieka. [3]

Witamina B12 – popraw samopoczucie, libido i nie tylko. 

Wzór B12
Witamina B12 (kobalamina)

Drugą ważną witaminą z grupy B, o której warto wspomnieć, jest witamina B12, czyli kobalamina. Jej rola w organizmie ludzkim opiera się na uczestnictwie w wytwarzaniu krwinek czerwonych w szpiku oraz metabolizmie składników odżywczych, czyli białek, tłuszczy i węglowodanów. Bierze ona także udział w syntezie neuroprzekaźnika – serotoniny – jeden z najważniejszych neuroprzekaźników, odpowiedzialny za procesy zasypiania, kontrolę nastroju, apetytu, samopoczucia, ale również za poziom libido. Witamina B12 odpowiedzialna jest też za tworzenie morfotycznych elementów krwi, powłok nerwowych i licznych białek. 

Kobalamina produkowana jest przez drobnoustroje, a głównym miejscem jej magazynowania jest wątroba (około 60%)  oraz mięśnie (około 30%) [1][4]. Kobalaminę w produktach spożywczych możemy znaleźć głównie w podrobach, mięsie, mleku i jego przetworach, rybach oraz jajach.  

Niedobory tej witaminy mogą powodować zaburzenia układu krwionośnego (niedokrwistość), zaburzenia pracy układu nerwowego, zmiany zwyrodnieniowe błony śluzowej żołądka, zaburzenia we wchłanianiu oraz hiperhomocysteinemię. 

Prawidłowy poziom witaminy B12 w surowicy krwi osób dorosłych wynosi 150-350 pg/100 ml. Nie zaobserwowano toksycznego działania tej witaminy przy jednorazowym jej podaniu nawet w ilości 100 mg [1].

Nie zapominaj o suplementacji … 

Profilaktyczna suplementacja witaminami z grupy B jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Istnieją badania naukowe, dowodzące, że grupa tych witamin warunkuje prawidłowy przebieg istotnych procesów biochemicznych, a ich niedobór prowadzi do rozwoju wielu chorób [2]. Niezwykle istotnym jest, aby dostarczać odpowiednie dawki tych witamin wraz z codzienną dietą. Jednakże w obecnych czasach wielu z nas prowadzi szybkie, intensywne życie w biegu, niekoniecznie zwracając uwagę na odpowiednio zbilansowaną dietę, czy też dostarczenie sobie odpowiednich ilości jedzenia, by to zapotrzebowanie pokryć. Tutaj na ratunek przychodzą nam suplementy, które mogą ochronić nas przed wieloma schorzeniami, a także poprawić nasze samopoczucie i wydajność. Przy doborze suplementów warto zwrócić uwagę na jego skład oraz stopień przebadania. Najlepszym wyborem będzie sięgać po suplementy naturalne, takich o prostym składzie pochodzenia roślinnego, których stosowanie będzie dla nas bezpieczne. 

W ofercie Better You znajdziesz zarówno witaminy B5 oraz B12 w 100% wegańskie i naturalne, poświadczone certyfikatem HACCP oraz GMP

Kliknij w link by przejść do oferty w naszym sklepie BetterYou.pl (witamina B5 oraz witamina B12): 

  1. https://betteryou.pl/better-you-premium-witamina-b5
  2. https://betteryou.pl/better-you-witamina-b12

Bibliografia

  1. Ziemlański Ś, Bułhak-Jachymczyk B, Niedźwiecka-Kącik D i wsp. Normy żywienia człowieka. Fizjologiczne podstawy. Wyd Lek PZWL, Warszawa 2001; 211-80.
  2. Moszczyński P, Pyć R. Biochemia witamin. Część I. Witaminy grupy B i koenzymy.Wyd Nauk PWN, Warszawa-Łódź 1998; 11-201. 
  3. Budavari S, O?Neil MJ, Smith A i wsp. Encyclopedia of chemicals, drugs and biologicals.Merck Co. New York 1989; 1026,1305,1464.
  4. Murray RK, Granner DK, Mayes PA i wspBiochemia Harpera, Wyd Lek PZWL, Warszawa 1994; 693-708.

Po więcej wiedzy zapraszamy do czytania naszego bloga. Nasz zespół na bieżąco stara się, aby artykuły były jak najbardziej aktualne, ale przede wszystkim edukacyjne i proste do zrozumienia.

Obserwuj nas również na Instagramie oraz Facebook’u. (@betteryou.pl)

Brak komentarzy

Zostaw odpowiedź