Aminokwasy BCAA czy EAA?

1 Napisane przez - lipiec 17, 2019 - Uncategorized

Aminokwasy BCAA czy EAA? – czym są? Aminokwasy są pojedynczymi elementami, które tworzą białka stanowiące podstawowy budulec tkanek wszystkich organizmów żywych. Białko, które spożywamy m.in. z mięsa, jaj, nabiału, nasion roślin strączkowych czy orzechów, to stosunkowo duża struktura. Aminokwasy znajdują się nie tylko w produktach spożywczych które zawierają w sobie białko, ale również pełnią ważną rolę w organizmie człowieka, ponieważ wchodząc w skład DNA, hormonów, enzymów trawiennych, mięśni oraz włosów i skóry. Uczestniczą w regulowaniu gospodarki hormonalnej oraz wspomagają regenerację po intensywnym wysiłku fizycznym. Spośród wszystkich aminokwasów można wyróżnić 20 aminokwasów, których rola polega na budowaniu cząsteczek białka (18 z nich występuje w organizmie człowieka)

Aminokwasy Endogenne – podstawy

Aminokwasy endogenne – są produkowane przez organizm człowieka w odpowiedniej ilości, aby zaspokoić na nie zapotrzebowanie. Organizm jest je w stanie wytworzyć sam , przekształcając inny aminokwas dostarczony w nadmiarze z pożywienia lub czerpiąc z produktów przemiany innych związków organicznych. Do aminokwasów endogennych zaliczamy alaninę, kwas asparaginowy, kwas glutaminowy, glicynę oraz prolinę.

Aminokwasy Egzogenne – podstawy

Aminokwasy egzogenne – organizm nie jest w stanie wytworzyć ich samodzielnie, dlatego musimy je dostarczyć wraz z pokarmem lub z suplementacji. Do aminokwasów egzogennych zaliczamy: izoleucynę, leucynę, lizynę, metioninę, fenyloalaninę, treoninę, tryptofan i walinę.

Pełnowartościowym źródłem aminokwasów są produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak: mięso, ryby, jaja, mleko i przetwory mleczne. Zawierają one w swoim składzie aminokwasy endogenne oraz egzogenne, dlatego osoby stosujące dietę urozmaiconą w te produkty nie mają problemów z dostarczeniem odpowiedniej ilości aminokwasów do naszego organizmu. W przypadku diety wegańskiej/wegetariańskiej warto dobierać produkty bogate w białko oraz aminokwasy lub też dostarczyć suplementację naturalną z zewnątrz w postaci naszej odżywki.

Aminokwasy BCAA (Branched Amino Acids)

Aminokwasy BCAA - Blog.BetterYou.pl

BCAA – to aminokwasy posiadające rozgałęziony boczny łańcuch alifatyczny. W grupie aminokwasów białkowych występują trzy takie aminokwasy, m.in: leucyna, izoleucyna, walina i to właśnie one nazwane są aminokwasami rozgałęzionymi BCAA. Z tego powodu BCAA stosujemy zazwyczaj w celach antykatabolicznych. Na przykład podczas, gdy jesteśmy na diecie redukcyjnej. Mają one za zadanie chronić nasze mięśnie i sprawić lepszą regeneracje po skończonym treningu.

Aminokwasy EAA (Essential Amino Acids)

EAA – to aminokwasy egzogenne co oznacza, że nasz organizm sam nie potrafi ich wytworzyć i musimy je dostarczać z pożywienia, ewentualnie z suplementacji. Są istotnie ważne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu oraz dla odpowiedniego rozwoju naszej masy mięśniowej. Odpowiednia ich podaż jest niezbędna dla regeneracji i hipertrofii mięśniowej w trakcie treningu siłowego. Do aminokwasów egzogennych należą: leucyna, izoleucyna, walina, fenyloalanina, metionina, treonina, tryptofan. EAA stosujemy w celach regeneracyjnych oraz dostarczeniu wszystkich aminokwasów niezbędnych  dla naszego organizmu 

BCAA lub EAA  – które z aminokwasów należy wybrać?

Z punktu widzenia naukowego BCAA posiada 3 aminokwasy egzogenne z 9. Są one świetną opcją do suplementacji podczas wysiłku  fizycznego jak i zwiększenia podaży białka w diecie.

EAA posiadają kompletny profil 9 aminokwasów egzogennych. Będzie on świetną opcją do suplementacji przed oraz po skończonym treningu. Warto wspomnieć, że dużo korzyści z suplementacji EAA uzyskają weganie oraz wegetarianie. Bazują oni często na produktach, które nie posiadają pełnego profilu aminokwasowego. Musimy pamiętać że pełen profil aminokwasowy najłatwiej uzyskamy jedząc mięso, ryby, jaja, przetwory mleczne. Finalnie suplementacja aminokwasami EAA dla wegan jest zalecana by dostarczyć komplet aminokwasów do ich codziennej diety.

Podsumowanie

BCAA polecamy pić podczas wysiłków fizycznych na siłowni i regeneracji po-treningowej. Świętnie się sprawdzi w wysiłkach tlenowych np: u biegaczy, piłkarzy i sportach drużynowych czy sportach walki jako dostarczanie energii .

EAA – przeznaczone są dla lepszej regeneracji po-treningowej. W szczególności osoby na diecie wegańskiej, osób trenujących sporty sylwetkowe oraz kulturystów. EAA są zalecana w celu uzupełnienia wszystkich aminokwasów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu oraz wzrostu masy mięśniowej..

W ofercie Better You znajdziesz zarówno aminokwasy BCAA oraz EAA w 100% wegańskie i naturalne, poświadczone certyfikatem HACCP oraz GMP

Kliknij w link by przejść do oferty w naszym sklepie BetterYou.pl (dot. Czym są aminokwasy EAA oraz BCAA): 

  1. https://betteryou.pl/bcaa-proszek-250-g
  2. https://betteryou.pl/betteryou-aminokwasy-eaa-480g

Po więcej wiedzy zapraszamy do czytania naszego bloga. Nasz zespół na bieżąco stara się, aby artykuły były jak najbardziej aktualne, ale przede wszystkim edukacyjne i proste do zrozumienia.

Obserwuj nas również na Instagramie oraz Facebook’u. (@betteryou.pl)

Brak komentarzy

Zostaw odpowiedź